SUBHANALLAH!! LELAKI MUALLAF NI TERIMA WANG JATUH DARI "LANGIT"




## Masih ingat lagi dengan kisah muallaf yang kami pernah k0ngsikan sebelum ini? Kisah dimana se0rang lelaki bertemu dengan Azman yang baru sahaja ‘berhijrah’ dan dibuang keluarga dan kini bekerja dengannya....

Atas perk0ngsian kami sebelum ini, kisah tersebut telah menjadi viral dan mendapat perhatian 0leh ramai pihak. Difahamkan, Azman telah menerima bantuan sumbangan dan sedang mendalami agama islam...



Alhamdulillah, inilah hikmah disebalik dugaan yang menimpa dirinya sebelum ini telah mengubah hidupnya...

Abang nak tahu tak, semalam akaun saya k0s0ng, pukul 9 tadi saya pergi bank depan tu sekejap dah ada....

J0m makan azman, pelawa aku....
Azman baru selesaikan kerjanya. Sambil mengambil telef0n bimbitnya yang hari ini saban hari berdering tanpa henti...

Tiba-tiba….
Abang, siapa Abu Hannah? Hari ni ramai telefon saya, dan tanya pasal saya. Dan abang nak tahu tak, semalam akaun saya k0s0ng, pukul 9 tadi saya pergi bank depan tu sekejap dah ada Rm 1200. Lepas tu ramai tanya khabar saya. Di0rang tahu saya dimana. Ada yang cakap nama Abu Hannah. Siapa tu abang? , tanya Azman sambil membantuku menutup pintu pejabat....

Erkk… Masak…. Depa ni bet0i laa tak boleh kawtim…,” bisik aku dalam hati sambil buat2 menjawab telefon dan menuju ke ruang parkir...
Abang kenal tak Abu Hannah?,” ulang Azman sedikit tinggi suaranya...
Entah, sape dia Azman? Tanyalah di0rang. Di0rang telefon kau, bukan aku. “, jawab aku sambil membuka b0net...

Saya pelik. Siapa bagi saya duit abang. Nak cakap terima kasih di0rang tak angkat saya call. Cuma tanya nama saya lepas tu terus letak telef0n. Mungkin Pejabat Agama t0l0ng k0tt… ,” jawab Azman sambil menaip sesuatu di telef0n 0rennya...

Tak k0tt… Allah lah bantu. Ini semua kerja Allah. Kita kenal ni pun Allah tentukan Azman.. K0 syukur dalam hati lagi baik…. Semalam kau ada cakap nak beli m0t0r sec0ndhand kan? Yang murah2? Tu Allah dengar d0a tu. Kumpul sikit duit, dah cukup nanti kita cari sama2. Deal?,” jelasku sambil memandu.

Rupanya 0rang Islam ni suka muallaf yer abang? Saya kat masjid dulu pun ada orang bagi duit.,” jawab Azman sambil memandang luar....
Kau tahu apa asas dalam Islam? Kesatuan dan keyakinan. Br0therh00d!!! Kau susah aku susah. Apa aku makan, itulah kau makan Azman. Kalau kau sedih, kau pasrah d0a jer pada Allah. Kau mengadu jer semuanya… ” , jelasku sambil menukar siaran radi0 yang kian mengarut....

Kalaulah emak ayah saya ada lagi kan abang, saya ajak di0rang ikut saya. Tapi saya lambat, di0rang dah takde,” jawab Azman dgn nada bergetar...
Aku diam. Baru aku faham kenapa dia selalu sebut menyesal lambat kenal Islam. Baru aku faham kenapa dia asyik menangis aminkan d0a aku selepas s0lat...

Terima kasih kawan2. Sebenarnya aku terkejut dengan jumlah yang kalian dermakan.
Biarlah semua ini menjadi saksi dihadapan Tuhan....
Andainya inilah antara kebaikan kita yang akan mendekatkan kita dengan rahmat Tuhan.
Cuma t0l0ng rahsiakan pasal status di FB ni. Azman jenis berdikari. Dia tak nak nampak seperti menagih simpati...
Terima kasih kawan.
S0llu’alannabiii…

Daripada status Faceb00k yang dimuat naik 0leh Abu Hannah pada 1 0kt0ber lepas, Azman ada menerima tawaran daripada Jabatan Agama Islam untuk menghantarnya ke Kelantan selama 4 tahun untuk belajar ilmu agama islam dengan lebih dekat lagi....

Namun begitu, dia menerima resp0n p0sitif dan tidak kurang juga negatif daripada netizen. 0leh itu, dia menjelaskan bahawa ini hanyalah bantuannya yang termampu...

Apa yang lebih mengejutkan lagi, sehari selepas kisahnya menjadi viral. Azman tidak putus-putus menerima sumbangan, hasilnya amat memeranjatkan!

Terima kasih kawan2 semua….

Terima kasih kawan2 semua….
Ini jumlah kutipan duit derma untuk Azman dalam akaun dia.
Azman bagi tahu aku. Siapa terdesak nak pakai duit boleh hubungi dia.
Aku sampaikan sahaja....
Pengumuman…

Saya dah padam n0mb0r akaun Azman dalam status saya.
Saya rasa wang derma sudah melebihi yang sepatutnya.
Saya ada upl0ad vide0 Azman nak sampaikan pesanan.
Tapi internet terlalu perlahan. Ada beberapa perkara yang ingin dia sampaikan.
Insyaallah nanti sama2 kita saksikan.

Terima kasih kawan2. Mudah-mudahan semua ini menjadi saksi di hadapan Tuhan.
Azman cuma satu. Dan alhamdulilah dalam FB yang saya nampak penuh elemen kebencian ini, masih tinggi nilai keprihatinan dan kasih sayang.

Jadi, sem0ga bukan hanya muallaf sahaja kita bantu, malah semua makhluk ciptaan Tuhan juga akan kita beri perhatian.
Kerna ini amanah kita sebagai khalifah dimuka bumi amanah dari Tuhan.
S0llua’lannabii….

Azman kirim salam…
Dengan ini diumumkan, semua bentuk sumbangan harap diberhentikan. Sudah lebih dari mencukupi.
Terima kasih kawan2…
Saya akan memadamkan semua n0mb0r akaun Azman bagi menghentikan sumbangan yang tidak putus2.
Sem0ga kebaikan kalian ini akan menjadi saksi dihadapan Tuhan.
Atas nama Islam, kita semua menjadi saudara.
Ini ada sedikit pesanan dan ucapan saudara Azman.
Sekian....
S0llua’lannabii…

Seperti yang dikatakan tadi, hikmah disebalik dugaan yang menimpa dirinya sebelum ini, berkat daripada ketekunan dan kecekalannya, Azman mendapat rezeki yang melimpah-limpah. Bukan sahaja dari segi kewangan bahkan j0d0h untuk dirinya....

Tahniah diucapkan kepada Azman, sem0ga dipermudahkan segala urusan dan sentiasa dimurahkan rezeki. Amin....


Sumber :  http://beritasangathangat.blogspot.my/

0 Response to "SUBHANALLAH!! LELAKI MUALLAF NI TERIMA WANG JATUH DARI "LANGIT""

Post a Comment